Je bekijkt nu Voordelen van sporten met je kinderen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Tips
  • Bericht reacties:0 Reacties
  • Leestijd:6 minuten gelezen

Wil jij sporten maar je kind niet alleen laten? Wat dacht je van sporten samen met je kinderen? Samen sporten met je kind heeft diverse voordelen. Afhankelijke van de leeftijd gaat je kind mee of doet zelf mee met het sporten. Zowel kinderen als ouders sporten gemiddeld te weinig. De meeste problemen zitten bij de ouders, maar hier is weinig aandacht voor.

Dé oplossing: samen sporten!

Samen sporten met je kinderen heeft veel voordelen:

  • Het is gezellig. Het is altijd leuk om samen met je kinderen iets actiefs te doen. Zeker als het een vast uitje wordt gaan ze ernaar uitkijken en wordt het jullie momentje samen.
  • Het scheelt tijd. Je hoeft geen tijd in te ruimen om zelf te sporten of voor de sport van je kids want je combineert het, hoe efficiënt is dat!
  • Het scheelt geld. Je hoeft geen geld uit te geven aan een oppas of een dure sportschool met crèche.
  • Geen schuldgevoel. Je hoeft je niet schuldig te voelen als je weggaat om te gaan sporten want je neemt ze mee.
  • Je geeft het goede voorbeeld. En hopelijk doet dit goede voorbeeld goed volgen.

Wat voor sporten kun je doen met je kinderen?

  • Hardlopen met je kleintje(s) in de wagen of naast je op een eigen fietsje.
  • Fietsen met een fietskar. Bakfietsen of mamafietsen gaan vaak niet zo vlot maar een fietskar kan ook achter een sportieve fiets en dan wordt het een goede workout.
  • Een groepstraining met moeders en kids. In Amerika zie je dit al veel maar in Nederland is het helemaal nieuw.
hardlopen met baby

Hoe word je een fitte moeder?

Je hebt jonge kinderen, een drukke baan, een huishouden, je probeert ook nog een gezellig sociaal leven te hebben en iets wat lijkt op de relatie die jij en je partner hadden voordat de kinderen er waren. Trots op jezelf dat je alle ballen in de lucht houdt plof je aan het eind van de dag op de bank en ziet dat het alweer bedtijd is. Morgen weer vroeg op en dan begint het hele feest opnieuw. En met een beetje geluk mag je er ’s nachts ook nog een keer uit.

Je merkt dat je broek wel erg strak zit en je conditie is ook niet meer wat het was. Sporten? Ja, vroeger deed je dat regelmatig en je vond het heerlijk. Je had alle tijd van de wereld en ging lekker naar de sportschool, volgde een les, ging zelf nog even fitnessen, dan de sauna in en nog een drankje doen. Met mooi weer pakte je je mountainbike of ging je een eind rennen door het bos. Nu lijkt dat onmogelijk. Maar dat is het niet!

Sporten kan nog steeds als je moeder bent, je pakt het alleen anders aan. De zes gouden regels voor fitte mama’s:

  1. Plan het in.
    Sport op vaste dagen. Maak hierover afspraken met je vriend of man en vraag of hij er rekening mee houdt, zodat er niets tussen kan komen. Zet het in je agenda en maak op die momenten geen andere afspraken.
  2. Doe iets wat je leuk vindt.
    Ben je graag buiten? Ga dan niet naar de sportschool, maar ga fietsen of hardlopen. Houd je van krachttraining? Schaf materialen aan, download of koop een schema en maak je eigen homegym. Als je doet wat je leuk vindt krijg je er energie van en kijk je uit naar de volgende sport-date met jezelf.
  3. Kies wat je doet op basis van jouw situatie en die van je gezin.
    Gaan je kinderen vaak naar de crèche? Breng ze dan niet ook op je vrije dagen naar de opvang van de sportschool maar sport als ze slapen. Andersom geldt ook: als je kinderen veel thuis zijn zullen ze een sportschool met leuke opvang een uitje vinden en doe je ze er een plezier mee.
  4. Doe er moeite voor.
    Heb je gepland dat je gaat sporten, ga dan ook! Juist als je geen zin hebt, heb je het nodig en knap je ervan op.
  5. Heb geduld.
    In het begin is het even doorbijten. Het is moeilijk in te passen, maar dat went snel. Ook als je conditie de eerste paar keer tegenvalt, zet door! Zodra de regelmaat er weer in zit word je fitter en krijg je meer energie, de hele dag door.
  6. Beloon jezelf.
    Een nieuwe sportoutfit, een mooi sporthoesje voor je telefoon of een coole waterfles zijn leuke cadeautjes om jezelf te belonen voor de eerste stappen terug op het fitnesspad. En dat jurkje in een maatje kleiner of de blik van je vriend wanneer je je omkleedt zijn natuurlijk ook geen vervelende gevolgen.
kinderen workout

Sporten met je kindje in de draagzak of draagdoek

Samen sporten met je kind is een trend in fitnessland. Nu is er iets nieuws: Babywearing Bootcamp, sporten met je baby in een draagzak of draagdoek op je rug. Je baby vindt de bewegingen heerlijk en jij kunt lekker trainen zonder schuldgevoel: win-win!

Sporten samen met je kind

Dat sporten een van de beste manieren is om weer een beetje jezelf te worden nadat je moeder bent geworden weet je vast. Veel vrouwen vinden hun weg naar postnatale trainingen of gaan zelf aan de slag. Hoe bijzonder die eerste periode met je kleintje ook is, het is ook heel fijn om er even uit te zijn, je hoofd leeg te maken en je weer sterk en fit te voelen. Toch zijn er ook veel vrouwen die helemaal stoppen met bewegen wanneer ze moeder worden: geen tijd, geen puf, fysieke klachten, noem maar op. Onlangs bleek uit een onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau dat moeders met kleine kinderen het minst sporten van alle Nederlanders.

Praktisch en leuk

Samen met je kind sporten is voor veel vrouwen een uitkomst. Dit kan op allerlei manieren, kijk hier maar eens voor wat inspiratie. Een hele leuke trend die je steeds vaker in Nederland ziet is sporten met je baby in een draagzak of draagdoek. Je hoeft geen oppas te zoeken, maar neemt hem of haar gezellig mee. Als je je aan de instructies houdt hoef je je over de veiligheid van je kind geen zorgen te maken en baby’s vinden de bewegingen heel fijn en vallen zelfs vaak in slaap. Daarna kun je nog gezellig koffie drinken met de andere moeders en kindjes. Een schuldgevoel wanneer jij gaat sporten is dus verleden tijd!

Waar en hoe?

Samen met je baby sporten is in de VS al redelijk gewoon en er zijn zelfs dvd’s te krijgen waarmee je thuis workouts kunt doen. Om zeker te weten dat je kindje goed zit en jij de juiste houding en techniek gebruikt raad ik aan om onder deskundige begeleiding te trainen. In Nederland zijn er ook diverse plekken waar je terecht kunt. Naast een fitness workout met je kindje kun je ook kiezen voor Babywearing Ballet of CarryYoga.

fitness met baby

Geef een antwoord